KävlingeNytt

Åtta nödtelefoner för ökad säkerhet i Kävlinge kommun

En enplansbyggnad med rött tegel och vita takutsprång, under en klarblå himmel. På framsidan syns två röda garageportar med rektangulära fönster. Det finns också ett fönster och en dörr på byggnadens högra sida. Buskar och träd omger byggnaden, och m
Illustrationsbild: JHW - Mostphotos

Kävlinge har installerat nödtelefoner för att nå SOS 112 vid kris.

Annons

Nya nödtelefoner installerade i Kävlinge kommun

Kävlinge kommun har stärkt sin krisberedskap genom att installera åtta nödtelefoner på strategiska platser. Dessa telefoner är kopplade till Rakel-systemet och kan användas för att nå SOS 112 även om det vanliga telefonnätet eller mobilnätet skulle slås ut vid en kris eller krig.

Sex av nödtelefonerna har kommunen själva satt upp, medan räddningstjänsten tidigare installerat två på brandstationerna i Kävlinge och Löddeköpinge. Telefonerna är placerade i röda, larmade skåp som automatiskt meddelar SOS Alarm om de öppnas, vilket ökar säkerheten för invånarna. Syftet är att ge kommunens invånare möjlighet att larma vid allvarliga situationer även när andra kommunikationsvägar inte fungerar.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle