Kävlinge kommun söker sommarens gulaste gräsmatta

Delta i tävlingen om kommunens gulaste gräsmatta och vinn en vattentunna.
Tävling om kommunens gulaste gräsmatta
I Kävlinge kommun pågår under sommaren en tävling för att hitta den gulaste och kanske fulaste gräsmattan i området. Syftet är att uppmuntra invånarna att spara på dricksvattnet genom att låta gräsmattorna bli bruna under torra perioder, vilket är en insats för att motverka vattenbrist i Skåne.
Under juni till augusti kan alla visa upp sina gulaste gräsmattor och delta i tävlingen. Den som vinner får en vattentunna som kan användas för att samla regnvatten inför nästa säsong. Kommunen betonar att en brun gräsmatta inte är något att skämmas för, utan snarare ett tecken på att man bidrar till en hållbar vattenanvändning.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


