Ungdomar i Kävlinge sprider läslust under sommarlovet

Sommarpraktikanter läser högt och engagerar barn i Kävlinge kommun.
Ungdomar engagerar barn i läsning under sommarlovet i Kävlinge
Åtta ungdomar i Kävlinge kommun sommarjobbar i projektet Läsa äger, där de under tre veckor läser högt och håller språk- och rörelselekar på fritidshem för barn i årskurs F–6. Projektet, som startade i Botkyrka för att motverka sommarlovets lästapp, har vuxit i Kävlinge sedan förra året och involverar nu samtliga kommunala fritidshem för yngre barn.
Sommarpraktikanterna får regelbundet träffas på biblioteken i Kävlinge och Löddeköpinge för att välja böcker och utveckla sin högläsning med stöd från bibliotekarier och skolpersonal. Initiativet är ett samarbete mellan flera kommunala enheter, bland annat barn- och elevhälsan, skolbibliotekarier och fritidshem, med målet att skapa en läsande sommar fylld av sagor, samtal och lek.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


